Verwondering is het begin van wijsheid

– Socrates- 

Toekomstbestendige organisaties

Toekomstbestendige organisaties

Wat is een organisatie van de toekomst?
En hoe ziet deze eruit?
Zomaar wat vragen die mij in ieder geval bezig houden en waarin ik jou graag meeneem.

Zelf werk ik sinds 2005 als zelfstandig ondernemer via mijn bureau De Langen Consultancy.
Sinds 2005 ben ik werkzaam voor diverse soorten organisaties als consultant, alleen of samen met mede-ZZP-ers via mijn bureau.
Inmiddels alweer 17 jaar!
Toekomstbestendigheid heeft in mijn ogen betrekking op mijzelf, als ondernemer, hoe ik mijn persoonlijkheid voortdurend inzet om veranderingen tijdig aan te zien komen en hierop te anticiperen.
Op deze wijze voorzie ik organisaties van goed advies.
Maar ook pas ik dit toe op mijn bureau De Langen Consultancy, waarin ik de onderneming voortdurend aanpas op basis van de maatschappelijke context, gecombineerd met mijn persoonlijke vaardigheden.
Dit is een voortdurende afstemming, waarbij ik zowel intern als extern bezig ben.
Ik heb me in de jaren ontwikkeld als mens, als ondernemer, maar ook in mijn vakgebied; als Nobco-coach en veranderkundige in diverse rollen.
Ook werk ik in meerdere soorten organisaties zoals zorg, onderwijs, maar ook MKB of met individuele managers van allerlei soorten bedrijven.
Dit is dus in het kort wat ik versta onder toekomstbestendigheid als mens/individu en als organisatie.
Mijn bureau De Langen Consultancy is een eenvrouwszaak, dus er is geen sprake van een piramidemodel, zoals in veel organisaties.

Piramide op de kop
Toekomstbestendig organiseren is in mijn beleving andersom redeneren en doen.
Van topdown naar bottom-up. Niet meer van boven naar beneden maar van beneden naar boven.
Of in cirkels denken.  Of van buiten naar binnen.
Het piramide model is in mijn ogen op zijn retour….
Doordat ik vele rollen in organisaties heb mogen vervullen, heb ik dit perspectief ontwikkeld.

Leiderschap
Voor leiders is het belangrijk om het hiërarchie denken los te laten en de creativiteit in de eigen organisatie te faciliteren.
Kijk met andere ogen naar medewerkers en zij gaan zich opstellen als echte mede-ondernemers.

Persoonlijk leiderschap
Voor professionals betekent dit actief bijdragen, vanuit ieders unieke persoonlijkheid en vakkennis.
Voor professionals noem ik dit  persoonlijk leiderschap; je bent van betekenis in jouw organisatie en je draagt actief bij.
Hierdoor wordt leiding geven aan jouw team leiding geven, samen met jouw team en dragen jullie samen bij aan de organisatie in zijn geheel.

Ontmoeten
Hierin ontmoet de leider van een team de persoonlijk leider in het team.
Er is geen ruimte meer voor macht wat vaak in de hiërarchie te veel ruimte krijgt.
Er is sprake van gelijkheid.

De dialoog 
De leider en persoonlijk leider gaan met elkaar de dialoog aan over wat hen beiden raakt.
De leider is de manager van het team.
De persoonlijk leider is de medewerker/professional.
Samen gaan ze voor het goede gesprek, op basis van gelijkheid.
Hierdoor leren ze elkaar echt verstaan.
Luisteren is een kunst, die we meer mogen inzetten.
Dit is een ontwikkeling in communicatie, die makkelijk lijkt, maar toch niet zo makkelijk is.
En zo eigenlijk in hele kleine, onzichtbare stapjes…tot grotere veranderingen leidt.

Wat levert dit op?
Persoonlijk Leiderschap betekent dat jij leiding geeft aan jouw eigen leven, relaties en werk, maar ook dat jij in jouw werk leiding durft te nemen in jouw rol in jouw werk.
Hierdoor vergroot jij jouw autonomie en geef jij aan jouw leidinggevende aan wat jij nodig hebt.
Hierdoor ontstaat meer verbinding.
Dit is belangrijk voor jou als professional van de toekomst.
Jij bent erbij gebaat jouw persoonlijk leiderschap te ontwikkelen, omdat je dan lekker in je vel zit; er wordt naar jou geluisterd en je hebt invloed op datgene wat jij belangrijk vindt om dit vervolgens met elkaar te vertalen als team in praktische processen, gedragingen en/of resultaten.
Jouw leidinggevende kan zich dan ook richten op daar waar het echt om gaat, namelijk toekomstbestendig organiseren; bijvoorbeeld processen optimaliseren, samen met professionals die mee willen en kunnen  denken.
Dit is creëren en organiseren, op een wijze,  zodat de organisatie optimaal aansluit bij de (mogelijke toekomst)wensen van de klant.
Uiteraard afgezet tegenover de huidige tijdsgeest, met beschikbare middelen en mogelijkheden die de organisatie op dit moment tot haar beschikking heeft.
Zowel middelen, maar ook mogelijkheden kun je langzaam uitbouwen, op geleide van de groei en de bloei van de organisatie. Dit gaat hand in hand.

Flow
Op deze wijze ontstaat een mooie samenwerking tussen leiders en professionals, waardoor er flow ontstaat!
Flow bij  leiders én  flow bij de persoonlijk leiders van de toekomst.
En de klant? Daar draait het uiteindelijk om, want zonder klant geen organisatie.
En tegelijkertijd zonder professional kan het werk niet worden gedaan, dus wie is hier nu de klant?

Toekomstbestendige organisaties zijn in mijn ogen organisaties waarin er aandacht is voor iedereen.
Voor het individu, het team én de organisatie in zijn geheel.
Door de onderlinge verbinding ontstaat groei en bloei.
Er ontstaat (weer) energie, zodat gewenste resultaten met plezier behaald gaan worden.

Kennismaken?

Neem vrijblijvend contact op!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ik ontvang graag het gratis E-Book mijn pad naar persoonlijk leiderschap

Meer lezen:

Kennismaken?

Heb je een vraag  om informatie of wil je graag even kennismaken? 
Vul onderstaand formulier in en stel je vraag, je krijgt zo spoedig mogelijk antwoord! 

Contactgegevens

Heb je gevonden
wat je zoekt?

Kan ik je helpen?