Moeten alle neuzen in je team wel dezelfde kant op staan?
Wat is voor je team effectiever? Alle neuzen dezelfde kant op, of juist niet? Een tijdje geleden las ik een artikel over het nieuwe WIJ. Geïnspireerd door dit artikel kwam ik tot de conclusie dat ook mijn team tot betere resultaten komt, als iedereen gewoon zichzelf is. Zolang het doel waaraan we als team werken maar voor iedereen hetzelfde is.
Hoezo, het nieuwe WIJ
Ik hoor je zeggen: het nieuwe WIJ. Hoezo? Is er dan ook een oud WIJ? Ja, dat klopt. In de samenleving laten we het wij-zij denken steeds meer los. Dit wordt mede ingegeven door de multiculturele samenleving waarin we leven. Iedereen mag zichzelf zijn. Als het gezamenlijke doel voorop staat, geeft dit een gevoel van vrijheid in verbondenheid. Dat betekent niet dat je onverschillig bent voor elkaar. Maar het betekent dat het belang van het geheel voorop staat. En dat je niet oordeelt over anderen. Want het zijn juist de verschillen tussen ons waaraan we iets hebben.
Niet zonder slag of stoot
Dat dit niet vanzelf gaat, bleek maar weer eens tijdens een sessie, die ik een paar maand geleden had met mijn team. Een van de teamleden vond dat ik als manager a.i. oordeelde over hem omdat ik aangaf wat er beter moet gaan in zijn functie.
De persoon voelde zich persoonlijk aangevallen terwijl mijn bedoeling was tot een beter groepsresultaat te komen. Een duidelijk verschillende perceptie van de situatie. Ik leg het hier verder uit.
Beter
Ik denk dat het nieuwe WIJ werkt voor teams. Want het WIJ heeft een dienende functie en het samen doen staat centraal. Als team ben je samen verantwoordelijk voor het resultaat. In het team gaat het om uitwisseling, om leren van elkaar, elkaar helpen én om in gezamenlijkheid vooruit te komen. Leren je oordeel over elkaar op te schorten als persoon, of zelfs los te laten is een enorme uitdaging. Toch brengt het je heel veel, namelijk rust, samenwerking en inspiratie, doordat je de positieve inbreng van de ander benadrukt.
Feedback
Wat wel nodig is, is elkaar feedback geven om te streven naar het gewenste resultaat. Zoals ik in bovenstaand voorbeeld deed. Deze feedback is dienend in het geheel. Het is dan ook geen oordeel, maar jouw perceptie van de ander, die je bespreekbaar maakt. In dit dienende vind je elkaar en stem je onderling af. Zo kom je tot de zo gewenste verbeteringen, waar iedereen met elkaar heel erg blij van gaat worden.